7 oktober, bulletpoints
- MTO opdracht
Tja, de MTO-opdracht 1 was even een uitdaging. Zelf had ik geen recent onderzoek, dat past in de MTO-opdracht. Ik heb daarom een algemene oproep gedaan in de mail van het Breed Beraad va LPS. Dat leverde een mooi onderzoek op van een collega-directeur. Hij had op zijn school een onderzoek gedaan naar PLG's. Ik heb dat onderzoek op mijn studiemiddag van voor naar achteren ontleed en voor ik het inleverde via Curatr éérst ter inlezen teruggestuurd naar die collega-directeur.
Dat vind ik wel belangrijk, want het gaat per slot van rekening om zijn werk. Zo kon hij evt. commentaar leveren/rectificaties leveren. Maar de volgende dag al kreeg ik een mailtje dat het in orde was. Gelijk op Curatr gezet!
Ondertussen ben ik al aan het lezen voor Richting Geven, bijeenkomst 2. En daar ben ik in verder gegaan. Van de Vierde Weg, naar Learn Less, Teach More (TLLM, Singapore), naar Whole School, Whole Community, Whole Child Approach.
Zie Youtube.
Van TLLM kwam ik terecht bij ASCD, waar ze de Whole Child Initiative uitleggen op hun site. ASCD Whole ChildInitiative. Dit initiatief vind ik erg interessant, vanwege de plaats van onze school in het dorp. Bovendien past het heel erg bij de nieuwe visie.
Ik heb op mijn school een online survey klaargezet, om te zien hoe onze school daarin scoort. Inmiddels zijn daar enkele reacties op.
- Studiemaatje
Vorig jaar ben ik na een lange periode buitenland gestart als locatieleider in Lepelstraat. Onze school is onderdeel van LPS. Aan het einde van vorig jaar ben ik benoemd tot directeur. Binnen LPS hebben alle nieuwe directeuren een buddy. In mijn geval collega-directeur Mieke Schippers. Ik heb haar gevraagd mijn Avans-Studiemaatje te worden. Dat wil ze ook. Prima maatje, check van mijn lijst. Ik zal haar ook vragen een vergadering te filmen, in het kader van PL 1.
- tweede studiedag Breda
Het is geweldig om in het buitenland te werken. De culturen, landen, persoonlijke ontwikkeling. Ik heb er enorm van genoten. Het heeft ook zijn nadelen. Op gebied van professionele ontwikkeling is het heel erg moeilijk om opleidingen/cursussen te volgen. En ondertussen heb ik me binnen mijn loopbaan wel steeds meer ontwikkeld richting management. Daarom heb ik bij LPS van begin af aan aangegeven dat ik heel graag deze opleiding wil doen. Ik geniet van de studie. Er zit zoveel in, waarvan ik gelijk denk: Dáár heb ik wat aan. Tijdens de eerste cursusdag Persoonlijk Leiderschap zat ik in de groep "visionairs". Mooi! Maar is het eigenlijk ook de groep dromers? En dan heb je gelijk het talent en de valkuil samen. Geweldige ideeën, maar komt het daadwerkelijk van concrete plannen? Wil ik in die groep? Of moet ik me veel zakelijker, gestructureerde gaan opstellen?
Op school heb ik een collega, waar ik vaak mee van gedachten wissel. Zij herkende het gelijk. Mooi, zei ze. Mooi. Dat vind ik eigenlijk ook. Ik denk dat ik voorlopig nog wel even bezig ben met visionair zijn, er is nog genoeg werk te verzetten. En ondertussen tijdens de studie MLO maar eens proberen die valkuilen vol te gooien...
- Uitprinten opdrachten
Tot nu toe had ik de opdrachten op de computer laten staan. Daar heb ik na de tweede studiedag gelijk verandering in gebracht, want uitgeprint en netjes in een map, geeft het een stuk meer overzicht... Had ik natuurlijk gelijk moeten doen... Eerste verbetering van mezelf?...
- Werk op school:
Schijn bedriegt.. Het is een druk weekje geweest, waar ik heel specifiek mijn directie-taken er even uit heb gehaald:
- Ziekte/vervanging: Een zieke leerkracht, die sinds het begin van het schooljaar 4 dagen heeft gewerkt levert hoofdbrekers op. Ik heb hier heel actief en assertief gebeld naar de invallerspool, naar CvB van de Stichting, naar Personeelszaken. Opbrengst: een vaste invaller voor groep 3/4 tot de herfstvakantie, en na de herfstvakantie een vaste invalster voor groep 7/8 en voor groep 3/4. Tevens is een IB-er ingevlogen om onze school. Resultaat: Leerkrachten voor de groep, geen splitsingen en een muiterij van ouders voorkomen..
- 1 Oktobertelling: De telling van 1 oktober geregeld. Hierbij is de samenwerking met de peuters, in eigen gebouw erg belangrijk. Ik vind de relatie tussen peuterleidster(s) en school enorm belangrijk. Hier moeten de nieuwe leerlingen vandaan komen!
- Jaargesprek. Het jaargesprek wordt dit jaar via een powerpoint-format gehouden. Dit is een flinke klus en daar moet komende periode veel aandacht aan worden besteed! Prioriteit!
- Financien. De Financiën is mijn achilleshiel. Ik ben me daarvan bewust en daarom heb ik van de 0.2Fte die ik door mijn studie beschikbaar heb gekregen, een administratrice binnengehaald. Samen hebben we een dagje aan de financiën gewerkt. Komende week gaan we samen de begroting voor het volgend jaar doornemen. Ik ben heel blij met deze invulling, denk dat dit een verstandige zet is.
- Kinderboekenweek. Dit was eigenlijk een taak van onze zieke IB-er. Die is ziek, dus heb ik in de vergadering gevraagd wie deze taak overneemt. Degene die dat wilde overnemen, had echter al een vol takenpakket, waarna ik het top-down bij een ander collega legde. Dat viel niet lekker, maar ze accepteerde het wel en heeft inmiddels een mooi programma in elkaar gezet.
- De Vreedzame School. In het kader van onze sociale pijler, hebben we De Vreedzame School ingevoerd. Op 24 september kwam Harry van CED bij ons op school. Ik heb hem ingezet om een "nieuwe" leerkracht te observeren en Roos van de stuurgroep vrijgeroosterd voor overleg. Er zijn vervolgstappen afgesproken.Website: klik hier.
- Website. Ondertussen zijn we ook druk bezig met het overzetten van alles naar een nieuwe site. Kalender, foto's, nieuwsbrieven, etc. Normaal zou ik dat aan iemand in het takenpakket geven, maar ik houd het voorlopig in eigen hand. Dat kost wel veel tijd, maar ik hoop de nieuwe site tijdens de herfstvakantie rond te krijgen...
link, klik hier. - Al met al een drukke periode, waarbij ik mijn leiderschap op verschilende manieren heb ingezet. Dienend, top-down, assertief, etc.
Comments
Post a Comment