9 oktober, zorg voor je personeel

Twee manieren van benaderen van collega's.

Leerkracht X heeft een groep met een pittig stel jongens. Eén van die jongens had een grote mond gegeven en een gesprek met ouders aangevraagd. Dat gesprek verliep stroef en de uitkomst was niet bevredigend. Binnen twee dagen was er weer een probleem met hetzelfde jongetje. In overleg met de leerkracht heb ik de ouders gebeld, met de leerkracht stil op de achtergrond en de situatie uitgelegd. In dat gesprek zei vader dat hij geen vertrouwen in de leerkracht had. Hij had het idee dat de relatie tussen leerling en leerkracht X verstoord was. Leerkracht X was na het telefoontje van slag en was erg emotioneel. Ik heb tijdens het telefoontje ouders duidelijk gemaakt dat ik wel alle vertrouwen heb 
in de leerkracht.
We hebben vader uitgenodigd langs te komen voor een nieuw gesprek. Na afloop heb ik de tijd genomen om met de leerkracht X te praten over de situatie en hoe ze zich voelt.
's Avonds kreeg ik een appje: "Bedankt dat je zo'n fijne directeur bent die écht naar me luistert en achter me staat. Ik heb dat zeker gevoeld." Vandaag is een vervolggesprek geweest: De kou is uit de lucht, iedereen tevreden naar huis...

Vandaag contact gehad met leerkracht Y die al enkele weken thuis zit. Leerkracht Y beroept zich op ARBO-artsen en wil niet voor een kort koffiemoment naar school komen, hoewel dat wel in het plan van aanpak staat. Ik heb collega Y contact laten opnemen met Arbo-arts om dat nog een keer te checken. Leerkracht Y heeft dat gedaan. Ik heb ondertussen contact gehad met Personeelszaken. Verzuimsignaal is bijgewerkt. Later op de dag belde ik leerkracht Y op. Uitkomst: Leerkracht Y komt morgen op school voor de koffie en er is gelijk een afspraak gemaakt om direct na de vakantie een plan van aanpak voor herintreden te maken. Daar heb ik vast een schema voor gemaakt en dat schema is naar personeelszaken gemaild.


Comments

Popular posts from this blog

13 november Keuzes maken

Oppikken waar ik gebleven was

Verstandig leiderschap: hulp vragen.